FORUM
Pagina de start a forumului eggzit.3xforum.ro
Lista Forumurilor Pe Tematici
FORUM | Reguli | Inregistrare | Login

POZE FORUM

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
Roxxy22
Femeie
25 ani
Cluj
cauta Barbat
25 - 48 ani
FORUM / Reviste / Noutati Moderat de bazooka, nicoletast89
Autor
Mesaj Pagini: 1
extra
Moderator

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 15
K-gula & DJ Undoo - Schimbari                                               Dupa o vara in care am avut parte de lansarea celor mai bune produse hip-hop autohtone ale ultimilor ani - CTC, Zale, Bitza - toamna anului 2005 se anunta la fel de roditoare: nume ca Parazitii , Da Hood sau K-gula promiteau sa continue pe aceeasi linie. Anotimpul galben a adus cu sine si un nou trend, adoptat foarte rapid de mai multe trupe de hip-hop de la noi: hip-hop live band. Tonul l-a dat K-gula impreuna cu DJ Undoo si trupa Confusion. Iata ca dupa o pauza de 4 ani, in care a strans alaturi o mana de oameni talentati, MC-ul din Crangasi revine cu un album al carui nume e cat se poate de sugestiv: Schimbari.

Alaturarea cvartetului Confusion a venit insa dupa ce munca la noul material ajunsese la final, astfel ca membrii trupei, desi apar pe coperta, nu sunt semnatarii vreunei piese. Cei 4 se numesc: Johnny - chitara bass, Stefan - clape, Vali - chitara si Jojo - baterie. Figurile centrale raman insa K-gula - in spatele microfonului si DJ Undoo - la pupitrul platanelor. Din 2001 - anul lansarii primul solo Visuri in intuneric - si pana azi, Costin a trecut printr-o serie de evenimente care in mod definitiv aveau sa-i marcheze cariera. Mai intai au fost cateva concerte alaturi de Vita de vie si H8, urmate de un job de producator pentru mai multe trupe ce au inregistrat in studioul Urban Records. A venit apoi arestarea pentru posesie de marijuana, un proiect (Dreapta In Univers, Centrul In Intuneric) ce nu a mai vazut lumina zilei, si o aparitie in filmul Furia. Intr-un final a semnat un track inclus pe coloana sonora a filmului Milionari de Weekend, pregatindu-si astfel revenirea prin prezenta ca MC pe albumele lui Bitza, CTC sau compilatia Hades Records Preia Controlul... De cealalta parte, turntablistul are si el o carte de vizita notabila - pilon de baza al casei de discuri Hades Records, membru al crew-ului Turntable Science, semnatar si producator a sute de piese, cu zeci de aparitii in concerte si evenimente...

Daca pe Plus Infinit (R.A.C.L.A.) si Visuri in Intuneric, K-gula intruchipa imaginea unui rebel increzator in fortele proprii, ce nu accepta nici un fel de compromis, in 2005 avem de a face cu o persoana mai flexibila la cerintele pietii. Metamorfoza este surprinsa inca din titlu. Subiectele principale ale materialului se raporteaza la viata - in ansamblu si evenimentele ce i-au marcat existenta - in detaliu. Primul contact dezvaluie un sound interesant, un melanj de chill-out - jazz - funk ce razbate linistit in timp ce aflam scurta poveste a albumului - Asa a inceput cu Yolo. Telefonul suna, o voce parca desprinsa din Ring -ul lui Verbinski sopteste: "You got seven days !" si cat ai clipi incepe sa ruleze filmul: povestea unui pusti nascut intr-un cartier marginas, dar a carui aspiratii ii vor schimba iremediabil destinul – Delicvent la 15 ani. Remarc cu satisfactie revenirea benefica a pieselor de tipul "story-telling", mai putin prezente pe albumele hip-hop romanesti din ultima perioada. Trecand in registrul sentimental, Langa tine atinge coarda sensibila a relatiilor interumane barbat-femeie, piesa fiind dedicata Stellei - o persoana aparte din viata MC-ului. Alaturi de Bitza, K-gula realizeaza analiza unui personaj decandent pe Doare oare - incepand astfel seria extrospectiilor. Da si nu, Puterea e in Strada, Cate din cele sau Invata sa plangi fiind doar cateva din exemplele de sfaturi si recomandari deontologice - ideea de baza fiind aceea a verticalitatii morale si a perseverarii indiferent de greutatile intalnite. Cunoastere de sine 3 continua seria "cunoasterii" inceputa pe Plus Infinit, de aceasta data in centru aflandu-se "durerea [...], ce pleaca numai si numai din iubire si este o continuare a Trilogiei cunoasterii semnata de Brugner" (K-gula). Esenta CD-ului este surprisa alaturi de CTC pe Cum vezi viata - o perspectiva atacata diferit de cei 4 MC - VD: "M-am prins / De mult / De multe / Au bani in cap / Pretul va fi trecut pe frunte / Cat de curand e / Cazul sa plec / Nu gasesc unde / Refuz sa cred ca-s singurul in stare sa lupte"; Deliric 1: "Fiecare pas e ca un drum la piata / Vrei sa cumperi tot / Da` te vinzi pe tine / Si ajungi sa-ti faci rau atunci cand vrei sa-ti faci bine."; LDoc: "Nu pleca fruntea in lupta / Nu ceda / Existenta-i scurta / Nonesenta-i rupta / Pestilenta-i bruta / Nu-i nici o gluma."; K-gula: "Cand vedeam o floare / Culorile ei credeam ca sunt clare / Chiar unice / Dar dupa prima palma ma trezeam / Sunt vesel...".

Dintr-un tracklist ce atinge 19 pozitii, cel putin o treime ar fi putut ramane in studio, ele repetand aceleasi teme insa cu sonoritati diferite. Se putea si fara Multe de recuperat - aleasa cam neinspirat pentru promovare, intrucat nu reflecta identitatea materialului. Aportul muzical al lui Undoo se simte, scratch-urile fiind bine plasate si integrate in compoztii, in plus DJ-ul rezervandu-si si o piesa solo - Turntablism (DJ Undoo Session). Productia - in mare parte opera lui K-gula - se dovedeste indrazneata, propunand idei noi si un concept de realizare diferit fata de ceea ce ne-a fost dat sa auzim pana acum, de la o trupa sau un artist hip-hop roman. Acesta poate fi si motivul pentru care la prima ascultare materialul nu genereaza reactii exagerate de incantare, starea de spirit imbunatatindu-se considerabil dupa mai multe "reluari". Per ansamblu Schimbari trece bariera decentei insa ii lipseste caracterul explziv.










                                                                 
Parazitii    --- Violent
Deunazi, cineva ma intreba daca o trupa romaneasca de hip-hop va ajunge sa se impuna in topurile audientelor de peste granita. Primii care mi-au venit in gand au fost Parazitii. Au avut concerte afara, au aparut pe materiale internationale, au vandut zeci de mii de unitati, au experienta, au notorietate... Din pacate insa toate acestea li se datoreaza lor si echipei de oameni cu care au lucrat si mai putin mecanismului industriei muzicale romanesti. Mecanism ce refuza sa reactioneze la impulsurile venite din partea unor trupe ce doresc sa se afirme si dincolo de plaiurile mioritce.

In acest context mi-a atras atentia cel mai recent material marca 20CM Records - maxi-single-ul Violent al trupei mai sus amintite. Nu e primul maxi-single al unei trupe hip-hop din Romania, (premiera avea loc acum 8 ani datorita celor de la B.U.G. Mafia cu Hoteluri), si nu e nici macar primul maxi-single al trupei Parazitii. Ceea ce m-a scandalizat a fost prezentarea doar in format CD / caseta neglijandu-se vinyl-ul. Single-ul prin definitie se adreseaza unui areal destul de restrans (DJi, producatori, posturi de radio, colectionari), si are ca scop promovarea unui viitor album prin intermediul respectivului areal. Mare parte din ascultatori nu cumpara single-uri, din considerentul ca la acelasi pret, in scurt timp vor putea achizitiona un numar mai mare de piese, si nu o piesa in multiple variante. Daca dincolo de granita exista artisti aproape necunoscuti ce isi pregatesc aparitia albumului si isi paveaza drumul cu 2 sau 3 single-uri, data lansarii albumului fiind cunoscuta cu mult timp inainte, Parazitii sunt prinsi intr-un cerc vicios ce ii impiedica sa repete mai vechile ispravi numite In Focuri sau Bad Joke.

Lasand la o parte introducerile, Violent se recomanda ca o piesa hibrid ce pastreaza ceva din caterinca si umorul specific Parazitii dar in acelasi timp incearca sa faca trecerea catre un stil nou, in care conteaza mai mult mesajul si mai putin asocierile si jocurile de cuvinte. Daca pana acum eram oarecum obisnuit ca cei 2 MC sa aiba versuri asemanatoare ca stil pentru proiectele comune, Violent scoate la suprafata diferente destul de mari. Aceasta impresie vine si dupa ascultarea celor 2 proiecte solo ce au catalizat personalitatea lui Cheloo si Ombladon. Existenta a nu mai putin de 6 strofe, corelata cu alternanta repetata a celor doi la microfon duce rapid la obosirea ascultatorului. Cele 4 variante clasice de single (original, radio, instrumental si acapella) sunt urmate de 2 remixuri apartinand lui Bogdan Popoiag si DJ Pagal. Surprinde in mod placut versiunea semnata de catre fostul membru Unu' - Violent U.N.U. in fm remix, ce nu e nici pe departe o productie electronica, ci una rock in toata regula: riff-uri grele de chitara, tobe sparte si un bass salbatic... Popoiag has'em all!

"On the flip-side", Ca fuga pe gheata reprezinta reintoarcerea la pattern-ul stabilit prin Categoria Grea. Ombladon face haz de necaz, portretizand profilul romanului ajuns in situatii penibile: "E la moda sa nu fii roman / De inteles de fapt / Romanii isi insceneaza rapiri in Irak / Cu rabla rupta-n doua, plina de boxe / Playez "Desteapta-te romane!" / Si va dobor cu noxe". Dincolo de refren, Cheloo defineste cartierul si personajele-i caracteristice: "Cartier egal, un numar mare de dughene / Aliniate vertical / Conectate, la reteaua de ghene / E locul in care carnatii intra in casa devreme / Si papagalii nu simt nevoia de pene." Piesa e personalizata, fiecare din cei 3 membrii si-a pus amprenta asupra productiei, rezultand astfel nu mai putin de 3 remixuri. Varianta orginala - o coproductie Cheloo & Ombladon - beneficiaza, conform copertei, de aportul la vioara a lui Romulus Chiciuc - cunoscut publicului larg din spectacolul "Don Quijote" al Adei Milea.

Maxi-single-ul Violent si-a facut datoria - aceea de promotor al noului album Parazitii - Confort III, in ciuda faptului ca a privat mare parte din DJ de hip-hop de aparitia pe vinyl. Nu pot spune ca acest material dezvaluie cum va suna noul "release" 20CM Records si nici ca impresioneaza intr-un mod deosebit. Trezeste totusi curiozitatea ascultatorilor versati si in special pe cea a colectionarilor, din randurile carora se vor recruta - probabil -majoritatea cumparatorilor.











Bitza --- Sinuciderea Unui Inger
Privit la inceput cu oarecare rezerva de catre ascultatorii de hip-hop, Bitza reuseste - incet, dar sigur - sa-si rezerve un loc aparte in tabloul muzicii urbane romanesti. In 2004, odata cu aparitia lui Sevraj, se lansa pe plan local, un curent aflat la granita dintre hip-hop si soul - urban soul. Un an mai tarziu, Sinuciderea unui inger continua povestea, ducand stilul la un alt nivel.

Daca anul trecut Bitza ii avea invitati pe Tataee, Parazitii, Raku, DJ Dox, K-gula sau Adi Despot pentru al doilea material compania s-a schimbat, astel ca din vechea lista il regasim doar pe K-gula. Noi veniti apartin atat hip-hopului autohton (DJ Undoo, CTC, Grasu XXL) cat si unor genuri muzicale de larg consum (Vanessa S si Loredana). S-a muncit astfel pe doua fronturi: unul dedicat ascultatorului de hip-hop si unul destinat neinitiatului, in incercarea de a-i capta atentia.

Piesa ce da numele albumului - Sinuciderea unui inger - sintetizeaza conceptul ce sustine intregul material. Ideea de baza, aceea a dualitatii spirituale, e enuntata, cum nu se poate mai bine, de catre LDoc: "Ingerul tau se ascunde cand raul iese la suprafata / Dar sufletul tau raspunde la un graunte de bine in viata", "Dualitatea e fireasca / Unele suflete ucid ca sa traiasca / Unii traiesc ca sa iubeasca / Cunosc fete care iubesc ca sa traiasca". Bitza este un "homo duplex", reprezentand imaginea rebelului inteligent deloc strain sentimentelor nobile. Astfel pe fondul unei revolte interioare continui, el ataca sistemul, prostia (N-o sa vezi feat. Deliric1, Nu mai pot sa tac, Strain in tara mea), reglandu-si totodata si conturile cu cei ce il catalogau manelist (Concluzii). Protagonistul nostru stie sa-si traiasca viata si sa guste din placerile lumesti (Pregatire fizica feat. K-gula & DJ Undoo, All Star Part One feat. Grasu XXL, K-gula, VD, DJ Paul), dar gaseste timp si pentru a medita la diverse probleme de natura umana, sociala ori religioasa (Copii imbatraniti inainte de timp, Rugaciune). Ce surpinde in mod placut la Bitza, este transparenta de care da dovada in transmiterea sentimentelor si trairilor sufletesti.

Spre deosebire de majoritatea colegilor de bransa, target-ul abordat nu e strict masculin, solistul adresandu-se si sectorului ocupat de sexul frumos. Femeia, se transforma treptat din bagaboanta in amanta (Nu e vina mea), mai apoi in prietena (Aripi frante feat. Loredana), rezultatul final al metamorfozei suprinzand-o ca iubita (Take me slow feat. Vanessa S). Laitmotivul albumului - dualitatea - capata noi dimensiuni pe Razboi in doi feat. Butch, ocazie cu care se realizeaza o suprapunere de portrete: a iubitei si a ingerului pazitor.

Partea de productie este in mare parte controlata de Bitza, ajutat pe alocuri de catre K-gula, DJ Undoo, Motzu (Grupa Mare). De laudat introducerea unor instrumentisti si eliminarea pe cat posibil a sample-urilor din instrumente clasice. Dupa ce Cristina Haios (Impact) ne surprinde intr-un mod cat se poate de placut, la vioara, pe Strain in tara mea, avem ocazia de a-l ascuta pe Peter Sarosi, component al trupei de jazz 4Given, in timpul unei evolutii spectaculoase la pian, pe outro-ul materialului.

Nivelul propus prin Sinuciderea unui inger depaseste cu usurinta pe cel cel impus anul trecut prin Sevraj. Chiar daca nu mai beneficiaza de aportul unor nume grele din sfera hip-hop, albumul transpune mai bine personalitatea lui Bitza, de la temele si mesajele abordate pana la sound. Sper ca linia ascendenta sa se mentina si pe viitor.












Anonim --- Hai sa Vorbim
Mare parte din ascultatorii de hip hop au avut primul contact cu trupa Anonim prin intermediul Actiunii Instrumentalul, declansata de catre Parazitii si Rebel Music in 2001. De atunci au trecut patru ani, timp in care cei doi s-au antrenat intens in garnizoana condusa de Cheloo, Ombladon si FreakaDaDisk, reusind sa-si vada numele pe cateva materiale alaturi de tutorii lor muzicali (Parazitii - Irefutabil, compilatia Sabotaj, Cheloo - Sindromul Tourette). In ciuda premizelor favorabile, albumul de debut a intarziat sa apara, in principal din motive de ordin juridic: persoanele sub vârsta de 18 ani nu pot interpreta piese cu limbaj considerat explicit in anumite cercuri. Timpul le-a rezolvat pe toate si astfel dupa obtinerea statutului de major, Guess Who & Zekko au finalizat mult asteptatul LP. Avem de a face cu o trupa fara un background impresionant, aflata insa in cautarea unei identitati muzicale. Asadar... Hai sa vorbim.

Productia, un aspect important al materialului, se leaga in mare parte de numele lui Cheloo, secondat pe alocuri de Guess Who si FreakaDaDisk. Dupa cum majoritatea negativelor produse de Tataee se disting prin sunetul specific de sintetizator, beat-urile parazitului pot fi usor recunoscute datorită notei grave ce o au basii si premierul. Sound-ul nu e unul revolutionar, Cheloo preferand linia care l-a consacrat in locul unor riscuri si experimente inutile. In fond, e in joc imaginea unei trupe tinere ce urmeaza a duce alaturi de Parazitii, stindardul unui label destul de proaspat.

Intrand mai adanc in miezul pieselor, descoperim aceeasi modalitate "parazita" de conceptie a versurilor: un amalgam de idei insiruite fara a avea de multe ori legatura una cu cealalta ("Sa fi fost eu paznic in seiful din Titanic / Atunci nici jumatate nu se scufunda-n Atlantic / Zadarnic sa fii cald intr-un mediu arctic / Cand dramatic orice prost galactic / Crede ca ce face-i magic e doar tragic" - Absurd; "De ce la dus blonda fuge-ncoace si in colo o-ou / Pe sampon scrie wash & go-ou / Exista jegul pe pamant probabil cu un singur scop / Fetele pop devin stupid rapid util tarfele rock" - Inghetata). Astfel te poti rataci de-a binelea printre subiectele abordate de-a lungul a 42 minute de auditie, subiecte sintetizate pe piesa ce da numele albumului: "Hai sa vorbim despre examene picate, mita si amenzi / Despre piesele cenzurate: frate, lansezi sau prizezi ? / Hai sa vorbim despre copii maltratati de maini parintesti / Sau in ce unghiuri pica avioanele la Balotesti".

Situatiile de ordin politic si social sunt ironizate intr-un stil flegamtic, specific varstei. Acesta este principalul aspect care demonstreaza intr-o oarecare masura faptul ca Anonim nu sunt niste Paraziti fabricati la indigo. Toate subiectele sunt raportate strict la experientele de viata si la psihologia unui tanar de 18 ani. Zekko si Guess Who vor sa epateze si totodata sa arate cum gandeste generatia tanara din care fac si ei parte mai mult sau mai putin: "Am doar 18 ani, suna tentant / E varsta-n care toti o ardem pe tranchilizant / E varsta-n care toti asteapta sa le creasca cota / Sa f*ta p**de pe masina pana stramba capota" - Extrema zilei. Se pare ca adolescentii nostri nu isi gasesc locul in acest cadru, astfel ca, alaturi de Cheloo, incearca sa evadeze pedaland pe Hidrobicicleta: "Mai bine singur in larg subestimat retard / Decat plin de bani sa nu stiu sa-i scot de pe card / Vorbele mele sustin mediul ieftin din care vin / E pentru lumea care crede ca lumea e culmea, tin / Sa deprim orice cretin ce crede numai in destin / Norocul nu vine chiar daca-ai calcat in c***t din plin." Tot la capitolul colaborari remarcam interventia modesta a colegului de label, Spike care da citire probabil primei versiuni a propriului testament (Aspiratii). Observ cu surprindere ca desi sunt debutanti cei doi nu intampina probleme semnificative in a scuipa rime, reusind in permanenta sa-si mentina echilibrul.

Din moment ce adolescenta e varsta orgoliilor personale, nu se putea ca intre cei doi sa nu existe anumite divergente, unele chiar puerile - Guess Who: "Lumea moare de foame tu te scobesti in nas / Nu m-ar mira sa te vad imbracat in alb la parastas" urmata de replica lui Zekko: "Ascultai Coco Jambo acum iti inoti capu-n carambo / Maine bati toaca prin Congo in ritm de tango" (Nu te sufar). In final glumele iau sfarsit pe Punpunct, moment cu care cei doi se adreseaza parintilor: "Oricat as vorbi urat despre parintii mei / Ma gandesc ca de la ei port in buzunar randu' de chei / Ma bucur ca in copilarie am fost rasfatat / Ma bucur ca n-am fost uitat ca altii in casa incuiat."

Dupa cum s-a vazut, Anonimii au ales pentru albumul de debut aceleasi arme ce s-au dovedit folositoare inaintasilor lor: caterinca sociala si umorul negru. Adaugand la acestea si anturajul muzical, este evident ca succesul si concertele nu au incetat sa apara. Problema care se pune acum e referitoare la modul in care cei doi urmeaza sa evolueze. Daca pentru inceput au mers pe un drum deja cunoscut, fapt ce le-a permis o abordare foarte buna a publicului, pe viitor Guess Who si Zekko vor trebui sa se desprinda incet din acest sablon, altfel risca sa cada in dizgratia ascultatorilor urmand a fi considerati doar niste clone fabricate ale lui Cheloo si Ombladon.

noutati k-gula & undoo                    

16.8KB


pus acum 18 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la